Att idag ge sig in i e-handelsbranschen kan verkligen vara lukrativt, för den som har en bra idé och brinner för e-handel. Som det ser ut nu så fortsätter e-handeln att öka på alla fronter, oavsett konjunktur så är e-handeln den bransch som fortsätter ständigt att öka fast det varit en minskning i handeln på andra områden. Det kan bero på att dagens konsumenter idag har större möjlighet att utvärdera alternativ, och att det är lättare att göra prisjämförelser och sen att de gillar bekvämligheten med att handla över nätet. Det är väldigt bra för konsumenterna men leder både till ökad konkurrens för e-handlarna men samtidigt till ökade affärsmöjligheter eftersom så många väljer att handla via nätet idag.
Svenska Dagbladet har skrivit en artikel om den ökade e-handeln där det bland annat står följande:
Att konsumenter i alla åldrar oftare väljer nätet framför butiker på stan gör att pengarna håller på att byta kanal enligt Jonas Arnberg, konsultchef för handel på HUI Research, och det leder i sin tur till en strukturförändring på detaljhandelsmarknaden.
Fördelar för e-handeln mot vanliga butiker
E-handlare kan erbjuda lägre priser än vad fysiska butiker kan beroende på att de kan spara pengar på flera olika sätt. Att ha en lagerlokal är billigare än att ha en fysisk butikslokal. De behöver inte lägga pengar på en butiksinredning. De behöver också inte samma form av anställda i butiken, vilket även det kan vara billigare. Så e-handeln är en bransch där chansen att tjäna pengar är stor, många som varit tidigt ute och satsat stort på e-handel har idag företag som omsätter miljarder.