Vi har här satt ihop en komplett guide med material som gör att du ska få en bra inblick i vad som krävs för att starta en webshop på ett bra sätt. Vi delar här med oss om så bra tips och idéer som möjligt för att du ska kunna få en riktigt bra start för din webshop.
Komplett guide för att starta webshop
Innan starten
Du behöver ha en klar bild av vad det är du ska starta, därför är det bra att ta fram en affärsplan då det finns en hel del att tänka på när man ska starta webshop. Att ha en plan och att du har allt klart för dig gör att du slipper problem längre fram, allt går självklart inte att undvika men med god planering slipper man göra enkla misstag som kostar tid och pengar! Först behöver du ha en bra idé, sen är det viktigt med en stabil och pålitlig plattform som är sökmotoroptimerad och kan konvertera dina besökare till betalande kunder.
För att lyckas krävs också att du har betalningslösningar som stödjer de betalsätt som dina kunder vill ha, t.ex. faktura, kort, postförskott och förskottsbetalning. Något att inte glömma som är bland det viktigaste när det gäller e-handel är frakt och leveranser, kunder vill idag kunna få sina paket snabbt då är det viktigt att ha bra och flexibla leveransmetoder, glöm inte att det skiljer i pris mellan alla stora logistikföretag som Posten, DHL, Bring och Schenker.
Checklista för att starta en webshop:
- Domän
- Webbhotell
- Plattform
- Betallösningar
- Fraktlösningar
- Marknadsföringsplan
- Företagsform
Din idé
Du måste testa din idé, genom att ta och omvandla den till något som kan fungera i praktiken, samtidigt som det måste generera tillräckligt med pengar för att det ska vara värt att satsa på. En bra start kan vara att du testar din idé som en hobbyverksamhet innan du slutar på ditt jobb. De behöver göra upp en marknadsföringsplan och sätta upp en rimlig budget! Det är lätt att överskatta sin idé och vilket genomslag den kan få efter att ha läst om Succé efter Succé. Det är sant att många som var tidigt ute har tjänat mycket pengar på e-handel, och att e-handeln växer kraftigt i Sverige. Även om de flesta tror att det är lätt och enkelt att driva och starta en webshop så ligger det riktigt mycket arbete och ofta en lång tid utan lönsamhet bakom många av framgångarna. Men hittar du rätt niche och är berädd att satsa och jobba hårt så finns det bra möjligheter att lyckas med e-handel idag, men det är viktigt att ha rätt förväntningar.
Gör en affärsplan där du noga går igenom vad du kommer att behöva göra för att få kunder, Vad kommer allt att kosta? Du behöver räkna på dina kostnader för frakt, webshop, webbhotell och betalningslösningar m.m. gör en affärsplan där du räknar med allt, och gå igenom den flera gånger samt be vänner och bekanta om input. Hur mycket kostnader klarar du av och under hur lång tid?
Det kan ta lång tid innan du har intäkter och du kan inte räkna med att ha det från dag ett. Du måste kunna driva din webshop utan större intäkter i minst 6 månader för att testa din idé ordentligt. Räkna ut så rimligt det är möjligt vilka kostnader du kommer att ha, kan vara bra att titta på hur mycket dina konkurrenter omsätter och hur pass stor konkurrens det finns för din idé.
Satsa stort? Bestäm dig först i vilken skala du ska arbeta, även om det är lockande att satsa allt för att jobba med sin webshop är det bra om du startar i liten skala först. Kommer du starta din webshop som en hobby verksamhet eller slå på stort och bli marknadsledande inom ett segment. Att börja litet och sedan växa är bra, för då riskerar du inte att förlora så mycket pengar och medans verksamheten växer kan du satsa mer tid och kapital på din idé. När du har kommit igång kanske du behöver anställa, kommer du behöva personal som svarar i telefon eller som ger support? Kommer du behöva säljare och packpersonal för alla paket du ska skicka, eller ska du sköta allt det själv efter jobbet? Du kommer behöva anpassa dina lösningar beroende på skalan på din e-handel.
En europeisk marknad i kraftig tillväxt
Den europeiska e-handelns kraftiga tillväxt de senaste åren har gjort att nätet i dag är en naturlig plats för många européer att handla på. Ökad nyfikenhet tillsammans med jakten på bra erbjudanden och på unika produkter gör också att européerna handlar mer och mer från utländska sajter. Arne B Andersson presenterar Postnords nya rapport ”E-handeln Europa”.
Källa: e-handelsbloggen.nu
Tekniska aspekter på att starta och driva en webshop
Det är nu enklare än någonsin att starta en webshop. När det gäller vilken plattform man ska välja, så är den första frågan: Ska du äga och utveckla din plattform själv, eller hyra en färdig lösning? Beroende på vilka produkter du ska sälja och i vilken skala du ska satsa, samt hur du ska tjäna pengar och vilka krav du har på plattformen är det som avgör vilken plattform du ska välja för webbshoppen. Enklast är det att starta med en hyrlösning som kan täcka dina behov. Du behöver tänka på dina besökare för att få en så bra konverteringsgrad (Vad är konverteringsgrad?) som möjligt. Ofta handlar det om att butiken ska ge kunden förtroende att handla, genom att t.ex. e-handelscertifiera sin butik men även att tänka på att ha bra texter och tydliga bilder. Fler saker som kan öka konverteringen är att ha en snabbkassa och videoklipp där du demonstrerar produkten.
Nästa viktiga sak att tänka på är sökmotorer, många av de mest framgångsrika webshopparna idag för sina besökare via sökmotorer som Google. Även om du inte jobbar aktivt med sökmotoroptimering (SEO – Search engine optimization) så är det viktigt att se till att de som letar efter dina produkter kan hitta dom. Därför är det viktigt att plattformen är sökmotorvänlig från start vilket underlättar att göra den mer sökmotoroptimerad. På nätet finns flera guider för hur man bygger en sökmotorvänlig webshop men det kan vara bra att ta en en erfaren konsult som hjälp för att gå igenom din webshop.
Ska du satsa stort och vill ha full kontroll över din webshop och inte behöva vara beroende av någon leverantör ska du inte välja en hyrlösning! Kan du inte koda och utveckla webshoppen själv, så finns det freelancers man kan anlita eller så kan du gå till en webbyrå. Att äga sin shop brukar vara bättre i längden och mer lärorikt och flexibelt då man inte är lika låst som hos en hyrleverantör. Att äga sin webshop själv ställer också högre tekniska krav på dig, vad händer t.ex. om du plötsligt får tusen besökare? Klarar ditt webbhotell av det eller kommer de stänga ner din webshop? Ofta märker man inte av det fören webshoppen ligger nere, eller att sidan är så seg och långsam att den inte går att använda. Det går alltid att byta webbhotell, men det tar tid och kan påverka din handel.
Viktigt är att se till att du har backuper på allt, ifall olyckan skulle vara framme. Oavsett om du hyr din webshop, utvecklar en själv eller anlitar en webbyrå så är det bra om du kan få stöd och support om du behöver göra ändringar eller om det uppstår problem. Hyr du en färdig lösning så brukar de kunna bistå som bollplank för dina idéer och komma med tips på hur du kan öka din konvertering. Och om du inte köper en färdig lösning av något företag är det viktigt att du använder en etablerad plattform med många användare då det brukar finnas forum att ta hjälp av samt det blir lättare att hitta en utvecklare som kan hjälpa dig. Räkna dock med att det kan bli dyrt att göra specialanpassningar av din webbutik, oavsett om du hyr en färdig lösning eller inte.
Open Source e-handelsplattformar:
- PrestaShop
- OpenCart
- Magento
Hyrbutik för e-handel:
- E-butik
- Askås
- Textalk
- Talex
- Nordiskehandel
Val av företagsform
Om du ännu inte startat ditt företag behöver du göra det. De vanligaste formerna av verksamhet är enskild näringsverksamhet och aktiebolag. För att starta eget eget företag behöver du välja ett firmanamn. Det är ganska lätt att registrera ett företag och du kan läsa mer om hur man göra på Verksamt.se som är framtaget av berörda myndigheter. Vill du komma igång snabbt så finns det företag som säljer färdiga bolag s.k. lagerbolag.
Betallösningar för webbutiker:
Att kunna erbjuda sina kunder olika betalningsmöjligheter är en viktig del av e-handeln. Du bör se till att stödja de flesta större leverantörerna samt att se att skapa en bra kombination av olika betalsätt för att täcka de flesta kunders olika önskemål. Vilken betallösning som är bäst beror på vad du ska sälja och hur det ska levereras. Tänk på att många kunder är olika och föredrar olika lösningar.
- Postförskott där kunden hämtar och betalar på posten.
- Förskottsbetalning till webbutikens bankkonto.
- Faktura/kreditköp där fakturan skapas hos en leverantör. (Svea, PayEx, Billmate, Handelsbanken)
- Faktura/Factoring där leverantör köper order av webbutiken direkt i köpögonblicket.
- Faktura/kreditköp där fakturan skapas i webbutiken.
- Faktura/kreditköp där fakturan skapas i ett affärssystem.
- Direktbetalning via betalväxel / Inlösare. (Alla företag som levererar korttjänster)
- Direktbetalning via betalplånbok. (Skrill, PayPal, Payson)
- Direktbetalning via telefonbetalning. (Svea, Payex)
- Billmate, Klarna, Handelsbanken, PayEx, SveaWebpay)
- Checkout genom e-postadress (Klarna Checkout)
- Betalning genom QR koder (PayAir)
- Betalning genom Mobilen (WyWallet)
Dropshipping
Vad är dropshipping? Jo det är en webshop utan lager, som i princip bara tar emot ordrar och sen skickar dem vidare till en annan leverantör som skickar varorna. Men dropshipping slipper du ha ett eget lager som kostar, du slipper även tiden det tar att packa och skicka paket. Den stora fördelen är att du kan fokusera på marknadsföring av din butik och att få nya kunder, medans du slipper det tråkiga med att packa och skicka varorna. Nackdelen med dropshipping kan vara om du anlitar en grossist utomlands att det tar tid innan dina kunder för sina varor, sen kan det också vara problematiskt med hur man ska hantera returer, ska de skickas till dig eller till din grossist?
Logistik och distribution
Hur ska du leverera dina varor till kunden? Beroende på hur stora paket du ska skicka och vad de väger så skiljer sig priserna markant hos de olika logistikföretagen. Ofta vill man ha stöd för logistik i sin webshop genom att kunna hantera frakthandlingar direkt från webbutiken. TA – Internetbaserade system för frakthandlingar har en inbyggt trafikadministrationstjänst med stöd för flera olika TA tjänster där orderinformationen från orderkortet automatiskt skickas genom respektive TA tjänst till aktuell transportör/speditör. Det vanligaste TA system som man brukar integrera i webbutiken är UniFaun / Pacsoft (som används av svenska posten).
Dessa är ofta ovärderliga för dig som ofta skickar paket. Med en koppling till en leverantörer direkt från admindelen i webbutiken, får du ett av de enklaste och mest kostnadseffektiva sätten att skriva ut de frakthandlingar du behöver för paket samt Brevpostförskott och Rek. UniFaun / Pacsoft stöder de flesta ledande speditörer på den Nordiska transportmarknaden så att slutkunden får en korrekt och snabb avisering av leverans via e-post eller SMS.
3PL – Tredjepartslogistikföretag
Det finns ett antal tredjepartslogistikföretag (3PL) med inriktning mot e-handel. Genom att anlita ett 3PL som hjälper till med olika tjänster som; Orderhantering, Lagerhotell, Kundtjänst, Marknadsföring m.m. kn du spara mycket tid och få nöjdare kunder då 3PL företag är snabba på att skicka iväg paketen.
Fraktavtal
För att kunna skicka din produkter så behöver ni ett fraktavtal med en eller flera speditörer. Det kan man få genom att kontakta dem direkt eller via sin 3PL partner (tredjelogestikspartner). Dock är det vanligt att gå med i en medlemsorganisation som Grossit.se , Fraktnätverket.se eller pluskontot, som erbjuder ramavtal som blir betydligt billigare än om ni själva tecknar avtal. Vårt råd är att starta med ett företagskonto hos Posten, för att senare när du börjar få många kunder eventuellt byta till ett billigare alternativ.
Lista på logistikföretag:
- Posten
- DHL
- Schenker
- Bring
Marknadsföring av din webshop
När du väl har din webshop installerad och klar så är det dags att börja marknadsföra den. När det gäller marknadsföring finns det massor av alternativ och idéer på hur man gör det bäst. Beroende på hur stor budget och vilken målgrupp du har, så handlar det om att göra insatser där du får som mest valuta för pengarna. Du kan förstås göra allt från Radio och TV-reklam till enklare och billigare marknadsföring som att dela dina nyheter i sociala forum, blogga om din webshop till att tipsa i olika forum. Här är ett antal olika metoder som fungerar bra och ofta är prisvärda.
Sponsrade länkar
Sponsrade länkar (Vad är sponsrade länkar?) är de annonser som sökmotorer visar,oftast visas de högst upp i Google när man söker. Hos Google heter det AdWords och är enkelt att starta med själv. Du väljer vilka sökord du vill synas på och sätter en budget, sedan kommer dina annonser visas automatiskt när folk söker i Google. AdWords går snabbt att komma igång med och ett bra sätt att börja med, då du kan få nya kunder direkt! Problemet med AdWords är att det kan bli kostsamt i längden om det finns konkurrens.
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering handlar om att få din webshop och produktsidorna att visas högt på relevanta sökord i de organiska resultaten i sökmotorer. Till skillnad mot de sponsrade länkar så handlar det om att synas i det riktiga sökresultaten. Det finns mycket man kan göra själv och det finns bra guider på nätet som tar upp grunderna. Om konkurrensen är hög och du vill riktigt bra resultat kan det vara lämpligt att anlita ett SEO-bolag som kan hjälpa er med sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering kan vara ett av de mest lönsamma metoderna när det gäller internetmarknadsföring men det är en viss startsträcka och ofta tar det 3-6 månader innan man ser resultat och besöken samt kunder börjar komma in och handla i din butik.
Affiliate
Afiliates är när andra webbplatser gör reklam för din sida och skickar besökare till dig mot betalning. Det kan ta ett tag att komma igång med affiliate marknadsföring och du bör ha en viss budget innan du startar. Vill man börja med affiliate marknadsföring kan man anlita något av de affiliate-system som finns idag. System i Sverige som Tradedoubler, Euroads, Zanox kan hjälpa dig att komma igång. Viktigt här att se över avtal och villkor innan man startar upp då det kan kosta en hel del.
Gerilla-marknadsföring
Vill man inte betala så mycket för sin marknadsföring så finns det många sätt att locka till sig kunder och besökare billigt! Man kan själv tipsa och be andra att tipsa om sin webshop på lämpliga ställen som forum, bloggar och i sociala medier. Viktigt att göra det med finnes och där det efterfrågas och i lagom mängd utan att spamma. Gör du det på rätt sätt kan du få en stadig mängd besökare medan om du spammar och skriver opassande kan få ett riktigt dåligt rykte. Gör det lagom där det passar och håll en god nivå så ska du se att det lönar sig.